چگونه کمال گرا نباشیم اثر استفان گایز

دانلود کتاب چگونه کمال گرا نباشیم اثر استفان گایز

معرفی کتاب چگونه کمال گرا نباشیم اثر استفان گایز به همراه خلاصه کتاب

استفان گایز در کتاب چگونه کمال گرا نباشیم، تمام هم و غمش این است که آگاهی انسان‌ها را نسبت به عواقب منفی کمال گرایی بالا ببرد. وی با مفاهیمی که خلق کرده است تلاش می‌نماید تا لذت هر فرد از زندگی‌اش را تا حد ممکن بیشتر نماید. اگر کمی با دقت به خودمان و اطرافیانمان نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که در تصمیمات گوناگون زندگی اعم از انتخاب شغل، انتخاب شریک عاطفی، بهتر کردن شرایط معیشتی، رشد و موفقیت شخصی و حتی برقراری ارتباطی مؤثر و مفید با دیگران دچار مشکل کمال گرایی هستیم که تا حدی موجب می‌شود در انتخاب بهترین گزینه، مشکلاتی را برای خود به وجود‌آوریم.

این کتاب روشن می‌سازد که کمال گرایی یک نحوه تفکر اشتباه است و خبر خوب اینجاست که می‌توان با پذیرش این واقعیت و سپس به کارگیری اراده و البته عادات صحیح آن را بهبود بخشید و از میان برداشت. برای مثال خود مؤلف اینگونه عنوان می‌کند که در زندگی شخصی‌اش در زمان ورزش کردن چنان اهداف ایده‌آل و سنگینی برای خودش تعیین می‌نمود که رسیدن به آن‌ها در ابتدای فرآیند تصمیم‌گیری و اقدامات عملی، بسیار دشوار می‌نمود و همین موضوع باعث می‌شد پس از روبرو شدن با تعدادی موانع، به کلی هدفی که مشخص کرده بود را کنار بگذارد. ولی بعد به این نتیجه رسید که می‌توان با تقسیم کردن مراحل سخت و طولانی مدت، به گام‌هایی کوچک و آسانتر یعنی مثلاً ورزش در مکان‌ها و زمان‌های مختلف، سهل بودن دستیابی به هدف برایش باورپذیر می‌شود. به عبارتی دیگر رسیدن به هدف قرار نیست حتماً در شرایطی ایده‌آل و بدون هیچگونه نقصی صورت پذیرد بلکه می‌بایست مقصد، تعیین شده و سپس در هر موقعیتی که بودیم، مسیر را تا رسیدن به مقصد طی نماییم.

به هرحال مشکل اصلی کمال گرا‌ها این است که حد وسطی ندارند و فکر می‌کنند یا باید یک کار را خیلی کامل و بدون هیچگونه خطایی انجام داد و یا اصلاً به سراغ آن نرفت. اما در مقابل آن معمول گرایی به معنای پذیرفتن این حقیقت است که هیچ یک از ما انسان‌ها کامل نیستیم و در عین حال قادریم در نوع خود بهترین تلاشمان را کنیم. قدم اول، آغاز کاری است که مدنظرمان قرار دارد و اینکه توجه خود را فقط معطوف به نتیجه نکنیم و با غلبه بر ترسی که واقعیت ندارد و از درون آزارمان می‌دهد، راه را ادامه دهیم و تا همینجای ماجرا هم خود را لایق تقدیر و تشویق بدانیم. استفان گایز با جزئیاتی که از حد کمال و معایب کمال گرایی و همزمان، از مزایای معمول گرایی می‌گوید، کوشش وصف ناپذیر خودش را می‌کند تا خوانندگان را متقاعد سازد که نتایج معمولی بودن، قابل قیاس با کمال گرا بودن نیست و کافی است علاقه مندان به او و کتابش اعتماد کنند تا دستاورد‌هایی فوق‌العاده را از آن خود نمایند.

دانلود خلاصه صوتی کتاب چگونه کمال گرا نباشیم

در ادامه می‌توانید علاوه بر خلاصه کتاب متنی، به خلاصه صوتی کتاب چگونه کمال گرا نباشیم گوش دهید و آن را دانلود کنید:

درباره استفان گایز

استفان گایز (Stephen Guise) نویسنده آمریکایی است که در مشاغلی مانند بلاگری و کارآفرینی در سطح بین‌الملل هم فعالیت‌هایی دارد و هم اکنون در دیزنی لند در ایالت فلوریدا ساکن است. علاوه بر کتاب مذکور، «کتاب خرده عادت‌ها» نیز از جمله آثار پرفروشش در لیست کتاب‌های آمازون و نیورک تایمز می‌باشد و تا به امروز به بیش از 18 زبان زنده در سراسر جهان ترجمه و به چاپ رسیده است.

کتاب چگونه کمال گرا نباشیم مناسب چه افرادی است؟

نبود و یا کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس، در افراد بسیاری آن‌ها را به جایی می‌رساند که متأسفانه جرات قدم برداشتن در راستای خواسته‌هایشان را از خود می‌گیرند و تصور می‌کنند که هیچ چیزی باب میلشان نیست. این گروه از اشخاص فکر می‌کنند همه چیز باید حاضر و آماده باشد تا آن‌ها پا در مسیر قرار دهند و چون هرگز این اتفاق نمی‌افتد به سختی قادر هستند که خود را برای شروع هر کاری قانع نمایند. بنابراین خواندن اثر مذکور که راه حل‌هایی مناسب جهت از بین بردن این نوع طرز تفکر و قدم نهادن در مسیری که انسان‌های توانمند لایقش هستند را ارائه می‌دهد، توصیه بسیار خوبی برای این بخش از جوامع گوناگون می‌باشد.

فهرست کتاب

مؤلف کتاب چگونه کمال گرا نباشیم آنچه که لازم می‌دانسته است را در ده فصل طبقه‌بندی و به مخاطبش ارائه نموده است، عناوین فصول به این صورت می‌باشند:

  • تعریف کمال گرایی

  • کاوش در ذهن یک کمال گرا

  • مزایای معمول گرایی و معایب کمال گرایی

  • طرز فکر یک معمول گرا

  • انتظارات غیر واقعی

  • نشخوار ذهنی

  • نیاز به تأیید شدن

  • نگرانی از ارتکاب اشتباه

  • تردید در انجام کار‌ها

  • جمع‌بندی

بخش‌هایی از کتاب چگونه کمال گرا نباشیم

اگر به درستی متوجه حقیقت تأثیر مخرب کمال گرایی بر انسانیت بودیم از زدن برچسب کمال گرا به خودمان آن چنان ذوق‌زده و شاد نمی‌شدیم. هیچکس را به دلیل داشتن چنین طرز تفکری قضاوت نمی‌کنم زیرا همه ما از جهاتی کمال گراییم اما عبارت: من چنین فرد کمال گرایی هستم، زخم بازی است که همچون قطعه زیورآلات زیبایی با آن برخورد می‌شود.

تقریباً همه افراد با کپی کردن اندازه هدف افرادی که در اطرافشان قرار دارند به طرز ناخودآگاهی آموزش کمال گرایی دیده‌اند. هر هدفی که ما عادی تلقی می‌کنیم در واقع به لحاظ کمیت هدفی کمال‌گرایانه است و تقریباً همه افراد چنین هدف‌هایی دارند.

کمال گرایی همچون یک سپر 20 تنی است که دور تا دور خود می‌گیریم به امید آنکه ما را از آسیب محفوظ نگه می‌دارد اما در حقیقت تنها کاری که این سپر می‌کند این است که نمی‌گذارد دیده شویم.

هرگز فراموش نکنید که اگر با انجام کاری بتوانید احساستان را تغییر دهید بسیار آسان‌تر است تا اینکه با تلاش به فکر کردن و سعی بر داشتن احساسی متفاوت بخواهید کار‌هایتان را تغییر دهید.

جزئیات مهم‌اند می‌دانید چرا؟ حتی اگر بتوانیم آزادی و قدرت معمول گرایی را پس از خواندن این کتاب درک کنید باز هم کافی نخواهد بود اگر تصمیم نگیرید که کمال گرایی را به عنوان طرز فکری مخرب و دست پایین تلقی کنید توهم برتر بودن آن نمی‌گذارد به تغییرات مطلوبتان برسید. کمال گرایی مشکلات جدی دیگری به بار خواهد آورد که معمولاً به اشتباه، دلایل دیگری برایشان شمرده می‌شود. کمال گرایی از دلایل اصلی بروز افسردگی است که خود، مشکلات بسیار دیگری مانند اعتیاد را به دنبال دارد.

محققان به جای آنکه طبق اطلاعات به دست آمده در پی یافتن راه حل‌هایی برای مشکل کمال گرایی باشند، به مدلسازی آن پرداخته و تلاش کرده‌اند این کلمه و مشکلاتی که به بار می‌آورد را تعریف کنند، از چنین طرز فکری انتقاد نکرده‌اند، هدفشان بیشتر این است که بگویند: این، اطلاعاتی است که ما به دست آورده‌ایم تا اینکه تلاش کنند راه حلی بیابند.

نمی‌خواهیم به لحاظ تخصصی بحث کنیم که کمال گرایی چیست و چه نیست، اینجاییم تا برای این مشکل، راه حل‌هایی پیدا کنیم. سؤالی که همیشه به آن علاقه مندم این است که: منطقی‌ترین کاری که با این اطلاعات می‌توان انجام داد چیست؟

بعضی خرده مقیاس‌ها به دلیل سادگی و وجه اشتراکی که با موارد دیگر داشتند حذف شده‌اند برای مثال، کمال گرایی مرتبط با والدین، برگرفته از انتظارات غیرواقع‌گرایانه و نیاز به تأیید می‌باشند. راه حل‌های این موارد چندان با هم تفاوتی ندارند زیرا مشکل از والدین فرد نشات می‌گیرد.

رسیدن به یک هدف مانند پرش با یک نیزه است زیر میله، شکست تلقی می‌شود و پیروزی، روی آن است، مهم نیست که چقدر بالا می‌روی فقط این مهم است که بالای میله قرار بگیری. 

ناامنی و خودکم بینی شما را نسبت به اشتباهاتتان فوق‌العاده حساس می‌کند این فکر که: اگر حواست را جمع کنی، اشتباه نمی‌کنی، حس امنیت غلطی را به شما القا می‌کند. تنها حس امنیت واقعی زمانی به سراغتان می‌آید که خود را همانطور که در واقعیت هستید، شناخته و بپذیرید.

اگر دیده نشوی از خجالت زدگی هم محفوظ خواهی ماند کمال گرایی یک مشکل است زیرا حد کمال را کف خواسته‌هایتان قرار می‌دهد. افرادی که توانسته‌اند با موفقیت زندگی‌شان را تغییر دهند دریافته‌اند که وقتی شروع به انجام کاری می‌کنند، احساسات، خود روانه می‌شوند.

فرزند آخر کمال گرایی بی‌ اشتهایی است تمایل رسیدن به وزنی در حد کمال و یا تصویری ایده‌آل از بدنتان. این، یکی از خطرناک‌ترین و سخت‌ترین آشفتگی‌های روانی به لحاظ درمانی است پس بیایید کمال گرایی را سطحی نگیریم، کمال گرایی یک آشفتگی ذهنی است.

حد کمال کیفیت همان نوع از کمال گرایی است که همه می‌دانند و دغدغه‌اش را دارند افرادی که درگیر این نوع کمال گرایی‌اند از اشتیاق بی‌پایانی که برای رسیدن به کیفیتی بی‌نقص دارند، به ستوه می‌آیند. این افراد معمولاً در محیط کار چنین رفتار‌هایی از آن‌ها سر می‌زند اما می‌تواند زندگی خانوادگی‌شان را نیز تحت تأثیر قرار دهد به عنوان مثال کسی که پاکیزگی و یا نمرات مدرسه‌اش را فقط در صورتی که در حد کمال باشد، می‌تواند بپذیرد.

آن‌هایی که در خود احساس امنیت می‌کنند کمتر دچار مشکل کمال گرایی می‌شوند زیرا از توان مثبت اندیشی خاصی برخوردارند که قبل از تمرکز کردن بر جنبه‌های منفی خصوصیات مثبت خود را می‌بینند.

اگر از چیزی احساس ناامنی می‌کنید بدانید که کسی در دنیا وجود دارد که با وجود آنکه همین عیب را دارد، با اعتماد به نفس کامل زندگی می‌کند. این، آرامتان کرده و به شما نیرو می‌بخشد.

مشخصات کتاب «چگونه کمال گرا نباشیم اثر استفان گایز»

نویسنده

استفان گایز

مترجم

نرگس محمدی

ناشر

شمشاد

شابک

9786008392705

قطع

رقعی

نوع جلد

شومیز

نقد و نظرات کاربران در خصوص کتاب «چگونه کمال گرا نباشیم اثر استفان گایز»

  • کاربر کاربر

    ترجمه روان نیست ولی محتوای کتاب زندگی من رو تغییر داد، هرچی از مفید و کاربردی بودن کتاب بگم کمه مثل کتاب‌های انگیزشی نیست و تصمیم گرفتم کتاب خرده عادت‌ها نوشته همین نویسنده رو تهیه کنم

  • فاطمه سادات  بیدار فاطمه سادات بیدار

    یک کتاب خیییلی عالی و مهم در زمینه کمال‌گرایی. خیلی از افراد حتی درباره کمال‌گرایی هیچ چیزی نمیدونن، این کتاب هم در باره اعتماد به نفس و هم سرکوب کمال‌گرایی که در دنیای امروز باعث درجا زدن ما و پسرفت ما میشه. به نظرم مطالعه کتاب برای همه لازمه من نسخه الکترونیکی خونده بودم حالا چاپیشم گرفتم. خیلی ممنونم از بابت بسته بندی خوب و حعالی

  • الف ده الف ده

    به افراد کمالگرا شدیدا توصیه میکنم،،ابتدای کتاب در مورد انواع کمالگرایی توضیح داده شده و سپس به هرکدام از انها یک فصل اختصاص داده شده و راه حل هایی هم در فصلها و هم در اخر کتاب اورده شده،،ضمن اینکه هم چاپ عالیه و هم ترجمه

  • مهدی بهمنی مهدی بهمنی

    برای ادپهای پرفکشنیسم یاکمال گراکه همه یاهیچی ان عالیه .ازش خلاثه کتاب در پادکست کتاب جیبی ناملیک گفتم . باگویندگی مهدی بهمنی دوست داشتیدبشنوید ممنون میشم

  • سيد علیرضا  سید خلیلی سيد علیرضا سید خلیلی

    کتاب خوبی است، بعضی کتابها هستند که واقعا ارزش خوندن و وقت خرج کردن را ندارند ولی این کتاب واقعا مفید و کاربردیه و ساختار خوبی داره، چون نویسنده به فکر خواننده بوده و قسمتی رو در آخر کتاب تعبیه کرده که خواننده به راحتی مطالب رو برای خودش جمع بندی کنه و تمام مطالب ذکر شده را به صورت عملی در زندگی خودش به کار بگیره. یک مشکل کوچیکی که وجود داشت این بود که ترجمه خیلی روان نیست، نه اینکه بد باشه، ولی میتونست بهتر هم باشه. بنده فعلا 45 صفحه از این کتاب را خوندم و تا الان راضیم. باتشکر.

  • سارا باقری سارا باقری

    تنها چیزی ک تو خوب تخفیف میخوره و ارزش خرید داره فقط کتابه

  • کاربر کاربر

    بسیار کتاب خوبیه. چون کمالگرایی مشکلی هست که خیلی از افراد باهاش روبرو هستن و این کتاب کمک میکنه که این مشکل رو بهتر بشناسید. از نظر چاپ، فونت و کاغذ هم کتاب خوبیه. لبه‌های گرد کتاب هم حس خوبی به آدم میده. عکس فهرست کتاب رو گذاشتم که بتونید یک دید کلی از محتویات کتاب داشته باشید. از همین ناشر و مترجم کتاب دیگری از نویسنده همین کتاب چاپ شده به اسم خرده عادت‌ها که در متن کتاب هم بهش اشاره شده که این کتاب، در ادامه کتاب قبلی هست. پیشنهاد میکنم هر دو کتاب رو باهم تهیه کنید، چون به نوعی مکمل هم هستند.

  • محمد شافعی گله محمد شافعی گله

    این کتاب واقعاً از لحاظ روانی کمکتون میکنه تا کمالگرایی رو بزارید کنار .

  • کاربر کاربر

    ترجمه اصلا روان نبود. کتاب میتونه به افرادی که از کمال‌گرایی رنج میبرن کمک کنه.

  • نیلوفر شکاری نیلوفر شکاری

    برای افرادی که درگیر موضوع کمال گرایی هستن واقعا موثره. من این کتابو خوندم و با خوندن حتی دو فصل اول آرامش گرفتم و تونستم تا حد زیادی به کمال گراییم غلبه کنم . توصیه میکنم کنارش کتاب خرده عادت ها از همین نویسنده هم بخونید. مکمل فوق العاده ای برای هم هستن. واقعا عالیه و به من خیلی کمک کرد

  • محمدرضا خدری محمدرضا خدری

    کتاب خیلی عالی ای هست ، به من که کمال گرا هستم خیلی کمک کرد که دیدم به زندگی عوض بشه. پیشنهاد میکنم بخونید

  •  امیرحسین زارعی امیرحسین زارعی

    این کتاب برای کساییه که کمالگران و کمال گراییشون باعث میشه از کاراشون عقب بیفتن یا از خودشون ناراضی باشن این کتاب به ما یاد میده چرا کمالگرایی خوب نیست و چجوری باهاش مقابله کنیم.این کتاب خوبیش اینه که مثل‌ کتابای زرد انگیزشی نیست و بهت راهکار های عملی میده و واقع گراست.

  • احمد کاظمی زهرانی احمد کاظمی زهرانی

    ارزش خواندن داره. و من به توصیه بوکاپو این کتاب تهیه کردم به شما هم پیشنهاد میدم

  • خانم پریسایی خانم پریسایی

    این کتاب زندگی منو عوض کرد. اگر کمالگرا هستید بخرید و بخونید.

  • مریم صمدی مریم صمدی

    جالب نبود برام

  • عکس خوانده نمی‌شود