هنر حفظ آبرو اثر آرتور شوپنهاور

معرفی و دانلود کتاب هنر حفظ آبرو اثر آرتور شوپنهاور رایگان به همراه خلاصه کتاب

هنر حفظ آبرو اثری از آرتور شوپنهاور است که نویسنده همانطور که از نام کتاب برمی‌آید، در ابتدا به صورتی کاملأ ساده و واضح از احترام و آبرو گفته است و تلاش کرده اگر نقص‌هایی در تعاریف گذشته وجود داشته است، آن‌ها را برطرف نماید. وی در ادامه به سراغ انواع احترام و آبرو رفته و تقسیماتی برای آن از قبیل حرمت کسب و کار، آبروی جنسی در زن‌ها و مرد‌ها، آبروی تجاری یا بازرگانی و آبروی ملی و انسانیت و البته اقسام دیگر در نظر گرفته است. تفاوتی که عمومأ در رویکرد شوپنهاور نسبت به دیگر فیلسوفان وجود دارد، نوع بررسی بحث‌های این چنینی در پرتو حکمت عملی است و اینکه بصورت عینی به آن‌ها می‌پردازد و همواره از نگاه انتزاعی به موضوعاتی که اهمیت قابل توجهی برایش داشته‌اند، پرهیز نموده است.

در دید اول، شاید مخاطب برداشتش از مفهموم آبرو همان چیزی باشد که سال‌ها شنیده و در جمع‌های مختلف راجع به آن صحبت شده اما وقتی موشکافانه بررسی می‌گردد متوجه می‌شود که معنای آن فراتر از یک اصل در اصول اخلاق همگانی و مقولات رفتارشناسی بوده و می‌بایست مرز‌های باریک آن در فرهنگ‌های گوناگون شناسایی گردند. شوپنهاور همچنان که تعاریف موجود از آبرو که از یونان و روم باستان به جا مانده‌اند را بسیار محترم بر میشمرد ولی در نقاطی مشخص، انتقاداتی را هم به آن‌ها وارد می‌نماید. زیرا معتقد است مفاهیمی که درباره احترام و آبرو از آن‌ها استخراج شده اکثرأ تئوریک بوده و انسان را به آنچه که مقصود است نمی‌رساند، در ضمن فیلسوف مطرح آلمانی در جا‌هایی به برخی کتاب‌های اصول و قوانین آبرو تاخته است از جمله کتاب‌های ملقب به آیینه شهسواری که همان اصول آبرو از نگاه شوالیه هاست. چرا که علاوه بر نپرداختن به آبروی حقیقی، نکاتی را مطرح کرده‌اند که شوپنهاور می‌گوید مخالف عقل سلیم هستند.

دانلود کتاب هنر حفظ آبرو

در ادامه می‌توانید نسبت به دانلود کامل کتاب هنر حفظ آبرو به صورت رایگان و با فرمت pdf اقدام کنید. لینک دانلود در قسمت زیرین ویدیو قرار دارد. همچنین در ویدیو زیر امکان گوش دادن به خلاصه کتاب صوتی این اثر نیز دسترسی خواهید داشت.

درباره آرتور شوپنهاور، نویسنده کتاب هنر حفظ آبرو

آرتور شوپنهاور (Arthur Schopenhauer) متولد 22 فوریه سال 1788 در شهر دانتسیش، متعلق به منطقه مشترک المنافع لهستان-لیتوانی بود که پدرش یک بازرگان هلندی و مادرش نیز آلمانی بود. پس از خودکشی پدرش که در 17 سالگی آرتور رخ داد، او به همراه مادرش به وایمار رفت ولی اتفاقات عجیب بین آن‌ها باعث شد رابطه بین مادر و فرزندی قطع شود و پس از آن، این شخصیت مطرح تحصیلاتش را جدی گرفت و با روی آوردن به فلسفه از دانشگاه ینا موفق به اخذ مدرک دکتری گردید. شوپنهاور پیش از آنکه در فکر کسب معاش باشد در پی شهرت بود ولی این موضوع نه در زمان حیاتش که پس از مرگش به وقوع پیوست. وی که با گوته رابطه دوستی خوبی داشت و هم عصر هگل نیز بود، علاقه زیادی به آیین بودایی داشت و راجع به آن اطلاعات زیادی کسب کرد. در نهایت این فیلسوف فقید که هیچگاه ازدواج نکرد، در 72 سالگی و در روز 21 سپتامیر 1860 در هنگام خوردن صبحانه در گذشت. از کار‌های مطرحش: در باب حکمت زندگی، جهان و تأملات فیلسوف و جهان همچون اراده و تصور اشاره کرد.

کتاب هنر حفظ آبرو مناسب چه افرادیست؟

دنبال‌کننده نوشته‌های کم نظیر شوپنهاور و همچنین افرادی که می‌خواهند نظریات مطرح شده در حوزه حفظ آبرو را عمیقاً درک نمایند، مخاطبین اصلی هنر حفظ آبرو به شمار ‌می‌روند.

فهرست کتاب

کتاب نه چندان طولانی و قابل تأمل شوپنهاور در بازار کتاب ایران تاکنون توسط انتشارات مرکز با ترجمه بسیار روانی از علی عبداللهی منتشر شده است که این اثر 82 صفحه‌ای تا به امروز 4 بار به تجدید چاپ رسیده و هر روز به مخاطبانش اضافه می‌شود.

بخش‌هایی از کتاب هنر حفظ آبرو

تمام فیلسوفانی که درباره‌ی احترام، آبرو یا شرافت در دوران ما پژوهش کرده‌اند جملگی مدیون وجه یا وجوهی از فلسفه‌ی اخلاق کانت بوده‌اند، یا همان را گسترش داده‌اند یا به چالش کشیده‌اند. ولی هسته‌ی دیدگاه کانت این است که تمام اشخاص صرفاً بدین اعتبار که شخص هستند، یعنی صاحب عقل و آزادند شایسته‌ی احترام‌اند و باید آبرو و شرافتشان را پاس بداریم. به باور کانت، شخص بودن یعنی غایت فی نفسه بودن، یعنی شرافت داشتن، بنابراین یگانه واکنش ما در مقابل چنین موجودی احترام است و بس، این احترام نه فقط شایسته‌ی اوست بلکه اخلاقی مطلقا واجب هم هست: «چنان عمل کن که با انسانیت، خواه در حق شخص خودخواه در حق شخص دیگر، هیچگاه صرفاً به مثابه یک ابزار رفتار نکنی، بلکه در عین حال آن را غایت بدانی.

با این تعریف کانت، نگاه ابزاری صرف به دیگران داشتن، که برآمده از‌گون‌های فایده گرایی است، اهانت به آنان، برخورد از بالا و توأم با نخوت با آنان، رسوا کردنشان با بیان تقصیرشان در ملاء عام و طن و الستهزا و سخره‌گری، همگی در شمار تخطی از اصولی است که کانت مطرح می‌کند. کانت مدعی است ما مکلف به دوست داشتن دیگرانیم و فقط در دوستی، احترام و دوست داشتن به تعادل می‌رسند. گستره‌ی الزاماتی که کانت در مورد احترام به دیگری مطرح می‌کند حتی احترام به خویش و دوری از چاکر، منشی و ... را نیز در بر می‌گیرد، پرداختن مفصل به نظریات کانت در این زمینه نیاز به مجالی دیگر دارد.

ابتدائاً این نه فقط ارزش واقعی، بلکه ارزش غیرواقعی و نمودوار ما است که عقیده همگانی دیگران نسبت به ما و همچنین آبروی ما را مشخص می‌کند و فقط تا آنجا که این آبرو با ارزش واقعی ما همپوشانی و تطابق داشته باشد آبروی واقعی است. از این‌رو، آبرو و ارزشی که آن را بازنمایی می‌کند دو چیز متفاوت‌اند: ممکن است کسی آبروی‌اش را از دست بدهد بی‌آنکه ارزشش را از دست داده باشد و برعکس. این است که گاهی ممکن است کسی برای نجات آبروی خود دست به انجام بزه و خلافی هم بزند، یعنی در ازای عقیده آدم غریبه‌ای در مورد خود دست از ارزش واقعی خود بشوید و آن را قربانی کند و برعکس. مانند یوزف در هیپولیت از آنجا که هر کس به هرحال درباره هر چیزی عقیده‌ای دارد، ممکن نیست قضیه طور دیگری غیر از آنچه گفتیم باشد.

در خصوص داوری در مورد آثار، به‌مثابه امر نظری، می‌توان ادعا کرد که اندک کسانی قادر به خلق‌شان هستند و هرچه آثار کیفیت والاتری داشته باشند، شمار افرادی که توانایی خلق‌شان را دارند نیز کمتر می‌شود: ولی، در عوض، در مورد آثار داده‌ها به طرز خلل‌ناپذیر و قاطعی استوار و محکم هستند و در صورت نیاز ممکن است چشم به راه پساجهان یعنی جهان بعد از خود نیز ببندند. ولی آبرو برعکس، چنانکه بعداً خواهیم دید، بر اموری استوارست که از هر کسی که به همان طبقه تعلق دارد می‌شود توقعش را داشت، و ازاین‌رو هر کس خود درباره آن قاضی مجرب و آگاهی است: البته در اینجا امکان خطا فقط از طریق دستکاری در داده‌ها و خلط آن ممکن می‌شود. اما از آنجا که حوزه تأثیرگذاری هر کس قاضی آبروی‌اش است، پس همین هم در بلند مدت ممکن نیست، زیرا نمود کاذب و تظاهر چه‌بسا به‌آسانی یک فرد را بفریبد ولی به دشواری قادر خواهد بود تمام جهان را گول بزند: پس قاعده ارزش وجودی واقعی ما چنین است و استثنائاً و صرفاً ارزش ظاهری و نمودواری است که عقیده همگانی تعیینش می‌کند.

مشخصات کتاب هنر حفظ آبرو

مشخصات
نویسنده آرتور شوپنهاور
مترجم علی عبداللهی
ناشر مرکز
شابک 9789642134458
موضوع افکار عمومی
رده‌بندی کتاب روان‌شناسی (فلسفه و روان‌شناسی)
قطع رقعی
نوع جلد شومیز
گروه سنی بزرگسال
تعداد جلد 1
وزن 100 گرم

نظرات کتاب هنر حفظ آبرو

  • عبدالرسول کهن‌زاده عبدالرسول کهن‌زاده

    کتاب‌های اصلی شوپنهاور را بخوانید؛ و زندگی‌تان را متحوّل کنید! مطالعه‌ی این کتاب هم که گردآوری بعضی موضوعات از مطالب ایشان است، خالی از لطف نیست!

  • کاربر کاربر

    اگه به آثار و اندیشه‌های شوپنهاور تسلط ندارید خرید این کتاب ممکنه دل‌زده‌تون بکنه. چون برخلاف اسمش کتاب نثر سختی داره و چون از دست‌نوشته‌های شوپنهاور ترجمه شده پیگیری خط فکری اثر کار ساده‌ای نیست.

  • سینا حسن زاده سینا حسن زاده

    خیلی کتاب خواندنی و اموزنده

  • شهرام فیضی شهرام فیضی

    کتاب جالبی یه . توصیه می کنم.

  • محسن جاوید محسن جاوید

    استاد شوپنهاور عزیزی است که اگر امروز در میان ما حاضر بود، بدون شک در کلاس های درسش به معنی حقیقی کلمه جای سوزن انداختن نبود! هر کتابی که نام شوپنهاور بر آن است بدون تعلل و تردید بخرید و بدانید که متضرر نخواهید شد، حتی بازار دست دوم این کتاب ها نیز که است، خود دریابید که چه الماسیست، البته این ها پاره سخنان از ایشان است و کتب اصلیشان همچون اراده و تصور را به شدت توصیه مینمایم، ارادت مندم. کالا با این قیمت بی تردید ارزش خرید بالایی دارد.

  • کاربر کاربر

    کتاب سلیقه ایه به شخصه شوپنهاور زیاد خوندم ارزش خرید داره

  • ساناز  آرویش ساناز آرویش

    ترجمه شو دوست نداشتم ولی کتاب خوبی بود

  • سعید دهقانی سعید دهقانی

    تمام آثار شوپنهاور مفید وخواندنی هستند

  • فریبا خلوصی فریبا خلوصی

    از نظر نگارشی و فیزیکی بی نقص بود

  • مهدی ارشدی صوفیانی مهدی ارشدی صوفیانی

    جالب

  • کاربر کاربر

    کلا کتاب های پل استراترن در آشنایی با فلاسفه خیلی عالیه

  • مریم شمس ناطری مریم شمس ناطری

    بسته بندی عااالی

  • محمد رضا کریمزاده بابکی محمد رضا کریمزاده بابکی

    تو تخفیف خوبه

  • کاربر کاربر

    تحویل یک هفته ای بود اما بسته بندی مرتب و تمیز. صفحات کتاب ها هم همه سرجایشان است. متشکرم

  • عکس خوانده نمی‌شود

    خرید کتاب هنر حفظ آبرو