گاو بنفش اثر ست گادین

معرفی، خلاصه کتاب و دانلود pdf کتاب گاو بنفش اثر ست گادین رایگان

گاو بنفش کتابی از ست گادین است که متمایز بودن در بازار را به عنوان یکی از اصلی‌ترین باید‌های بازاریابی مورد طرح و بررسی قرار می‌دهد. استعاره گاو بنفش را به این دلیل به کار برده که بگوید در میان گاو‌ها آن موردی که با رنگی متفاوت نسبت به بقیه گاو‌ها وجود دارد، خودنمایی می‌کند مانند یک محصول خاص که عمدتاً در فروش خود نسبت به سایر محصولات در جایگاه بالاتری قرار دارد و نظر مشتریان را بیشتر به سمت خود جلب می‌نماید. گادین که از بزرگان عرصه مدیریت و بازاریابی به شمار می‌رود به این معتقد است که لزوماً نباید بهترین یا کامل‌ترین کالا را داشت تا متفاوت قلمداد شد بلکه داشتن یک سری ویژگی‌های خاص و متفاوت، قادر خواهند بود تا محصول مورد عرضه شما را با تمایز بیشتری در مقایسه با سایر اجناس بازار به تقاضاکنندگان معرفی کنند.

از ویژگی‌های کتاب تألیف شده، ساده گویی آن می‌باشد که موجب می‌گردد افراد مختلف با سطح و تنوع گوناگون دانش شخصی‌شان منظورش را به خوبی درک کنند. ست گادین در عنوان کتابش از موجودی اسم به میان می‌آورد که در طبیعت وجود خارجی ندارد اما با همین عبارت منحصر به فرد، سعی در معرفی نوعی از بازاریابی به نام بازاریابی چشمگیر را دارد. وی به مدل 4P یا همان چهار اصل اساسی در بازاریابی که شامل محصول، قیمت، مکان و ترفیع می‌شود یک P دیگر یعنی Purple Cow را می‌افزاید به این معنی که علاوه بر رفع نیاز مشتری یک ویژگی خاص هم می‌بایست در محصولی که نتیجه کسب و کار ما هست ایجاد کنیم تا مشتری‌ها بیشترین وفاداری و بازگشت را نسبت به ما به عنوان تولید‌کننده و عرضه‌کننده داشته باشند.

یکی از نکات بسیار مهمی که در ادامه مطرح می‌شود ریسکی است که همواره با ابتکار به خرج دادن، همراه می‌باشد. با این ریسک ممکن است یک شرکت دچار چالش‌هایی شود اما اگر هوشمندانه عمل نماید احتمال شکست کمتر خواهد بود و در عوض، رشد و پیشرفتی قابل توجه را تجربه می‌کند ولی ضرر ریسک نکردن بیشتر است چرا که شبیه بودن به سایر سازمان‌ها و تولیداتشان خیلی زود هر کسب و کاری را از گردونه رقابت خارج می‌سازد. مورد دیگری که از آن صحبت می‌شود تبدیل به رهبر بازار شدن است که مسلماً با تقلید از رهبر‌های کنونی بازار میسر نیت و صرفاً کپی کردن و تقلید نمودن موجب عقب ماندن از بازار می‌شود در حالی که نوآوری‌های مختلف خود می‌توانند از یک کارآفرین و عرضه‌کننده، رهبر بازار بسازند که می‌تواند نبض بازار را در دست بگیرد. مورد هدف قرار دادن مشتریان اصلی و ایده‌آل دیگر توصیه‌ای است که گادین در کتابش به صاحبان کسب و کار‌ها می‌کند، به گونه‌ای که با اطلاع‌رسانی دقیق به آن‌ها و راضی نمودنشان با محصولی که خریداری می‌نمایند باعث می‌گردند که همان افراد از طریق روش‌هایی همچون بازاریابی دهان به دهان نفرات بیشتری را مشتاق به خرید از آن کمپانی نمایند.

دانلود کتاب گاو بنفش

در ادامه می‌توانید نسبت به دانلود کامل کتاب گاو بنفش به صورت رایگان و با فرمت pdf اقدام کنید. لینک دانلود در قسمت زیرین ویدیو قرار دارد. همچنین در ویدیو زیر امکان گوش دادن به خلاصه کتاب صوتی این اثر نیز دسترسی خواهید داشت.


دانلود pdf کتاب گاو بنفش

درباره ست گادین

ست گادین (Seth Godin) نویسنده، سخنران و کارآفرین اهل ایالات متحده است که در روز 10 ژوئیه سال 1960 متولد شد. وی که به متفاوت بودن و متفاوت فکر کردن، شهره است دارای مدرک MBA از دانشگاه استفورد می‌باشد و شرکتی فعال در حوزه تبلیغات اینترنتی را هم تأسیس نموده که در سال 1998 آن را به شرکت یاهو فروخت. محل اصلی درآمد او از طریق محصولات آموزشی و نوشته‌هایش است و آثار مطرح دیگری مانند مهره حیاتی، شیب و تمرین، هم در کارنامه دارد.

کتاب گاو بنفش مناسب چه افرادی است؟

از آنجایی که گاو بنفش کتابی در مورد مفاهیم بازاریابی می‌باشد لذا مطالعه آن یه صاحبان کسب و کار‌ها مخصوصا آن‌هایی که سعی دارند محصولات جالب و قابل توجهی به خریداران عرضه نمایند پیشنهاد می‌گردد. همچنین کارآفرینانی که قصد دارند از روش‌های قدیمی و سنتی بازاریابی فاصله گرفته و با روش‌هایی مدرن تمایزی در تولیداتشان خلق نموده و به مشتریان عرضه بدارند توصیه می‌شود حتماً از آموزش‌های این کتاب متمایز بهره ببرند.

فهرست کتاب

کتاب آموزشی و فوق‌العاده قدرتمند مذکور که انقلابی را در بازاریابی نوین رقم‌زده است مطالبش در قالب 8 بخش اصلی با این عناوین مطرح می‌گردند:

  • استثنایی نبودن معادل مرگ یک شرکت است

  • افزایش حجم تبلیغات از تأثیرش کاسته است

  • کالا‌ها برای تمایز در دنیای مدرن، می‌بایست خارق العاده باشند

  • ریسک کردن استراتژی مطمئن‌تری نسبت به عدم ریسک است

  • تمرکز بر مشتریانی کنید که حاضرند چیز‌های جدید را امتحان کنند

  • بازاریابی یعنی خلق محصولی جدید

  • به دنبال افرادی باشید که محصول شما برایشان یک راه حل است

  • بسیاری از شرکت‌ها از انتقاد‌ها و تغییرات مرتبط با متمایز بودن وحشت دارند

بخش‌هایی از کتاب گاو بنفش

در میان گاو‌های بسیاری که در طبیعت وجود دارند قطعاً گاو بنفش جالبتر و جذابتر است.

گاو بنفش راه میانبر و آسان نیست بلکه بهترین یا تنها راه شما برای رشد است.

سعی نکنید محصولی را تولید کنید که برای همه باشد زیرا چنین محصولی برای هیچکس نیست.

قوانین قدیمی دیگر به خوبی جواب نمی‌دهند، بازاریابی مرده است زنده باد بازاریابی.

اگر آینده محصولی، بی‌همتا به نظر نمی‌رسد اگر نمی‌توانید آینده‌ای را تصور کنید که در آن بار دیگر افراد مجذوب محصولتان می‌شوند، وقت آن رسیده است که درک کنید بازی عوض شده است. به جای سرمایه‌گذاری روی کالای مرده سود‌ها را برای ایجاد کاری جدید سرمایه‌گذاری کنید.

شرکت شما از چه شیوه‌هایی استفاده می‌کند که شامل پیروی از رهبر می‌شود؟ اگر شما آن فعالیت‌ها را محدود کنید و کار بسیار متفاوتی به جای آن‌ها انجام دهید چه؟ با داشتن این آگاهی که با در جا زدن به جایی نمی‌رسید، فهرست شیوه‌هایی را تهیه کنید که با متفاوت بودن می‌توانید به هدفتان دست یابید.

جذابیت با عادی بودن سازگاری ندارد جذابیت عجیب است.

بزرگترین ریسک، ریسک نکردن است در دنیایی که همه چیز به سرعت در حال تغییر است تنها استراتژی که شکست آن قطعی است، ریسک نکردن است.

به جای تلاش برای استفاده از فناوری و تخصص‌تان به منظور تولید محصولی بهتر برای مشتریان معمولی تلاش کنید مصرف‌کنندگان خود را تشویق کنید تا رفتارشان را به گونه‌ای تغییر دهند که موجب کارکرد بهتر محصولتان شود.

چه چیز را می‌توانید ارزیابی کنید؟ این کار برایتان چه هزینه‌ای دارد؟ نتایج را با چه سرعتی می‌توانید در دست داشته باشید؟ اگر از پس مخارجش بر می‌آیید امتحانش کنید اگر کاری را ارزیابی کنید پیشرفت خواهد کرد

یکی از راه‌های درک یک پروژه بزرگ این است که ببینید در دنیای واقعی چه چیز موجب موفقیت می‌شود و کشف کنید موفقیت‌های گوناگون چه نقطه اشتراکی دارند با این حال این مسأله در رابطه با بازاریابی بسیار گیج‌کننده است. بین Motel 6 و 4 Seasons چه نقطه اشتراکی می‌تواند وجود داشته باشد؟ به جز اینکه هر دو موفقیتی چشمگیر را تجربه و در زمینه هتل داری رشد کرده‌اند در بقیه موارد کاملاً متفاوت‌اند یا وال مارت و نیمن مارکوس که هر دو در یک دهه رشد کرده‌اند یا نوکیا و نینتندو.

آنچه همه این شرکت‌ها مشترک دارند این است که هیچ چیز مشترکی ندارند آن‌ها از دیگران مجزا هستند روی لبه تیغ‌اند بسیار سریع یا بسیار آرام، بسیار قیمتی یا بسیار ارزان قیمت، بسیار بزرگ یا بسیار کوچک، دنبال کردن راه آن‌ها دشوار است چون پیشرو هستند کاری بی‌همتا انجام داده‌اند و آن کار بی‌همتا اکنون انجام شده است اگر شما هم آن را انجام دهید، دیگر بی‌همتا نیست.

برای پیدا کردن این مزیت باید به امور مختلفی بپردازید از جمله مقایسه دقیق محصول خودتان و رقبا در زمینه قیمت‌گذاری و ارائه. محصول شما قلب فعالیت‌های بازاریابی شماست پس باید شعاری ساده و راحت داشته باشید که پیغام محصولتان را به وضوح منتقل کند.

بازاریابی برجسته، هنر ساختن چیز‌های باارزشی است که در عرصه کالا و خدمات جلب توجه کنند البته بازاریابی را نمی‌توان آخرین گزینه دانست ما باید درک کنیم که اگر محصولات و خدمات، برجسته و قابل توجه نباشند به چشم نمی‌آیند.

مشتری پسا مصرف، خارج از فرآیند خرید است آن‌ها هرآنچه را که می‌خواهند در اختیار دارند، نیاز‌هایشان اندک است و آن قدر مشغله دارند که نمی‌توانند وقت زیادی را صرف تحقیق در مورد کالایی بکنند که شما برای آن خلق آن سخت تلاش کرده‌اید.

من معتقدم ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که دیگر نمی‌توانیم مستقیماً برای توده مردم بازاریابی کنیم ما دنیایی را خلق کرده‌ایم که اکثر محصولات در آن دیده نمی‌شوند. طی دو دهه گذشته نویسندگان باهوش تجارت به تغییر مسیر بازاریابی اشاره کرده‌اند بازاریاب‌ها در مورد ایده‌ها و نظرات نوین، بسیار خوانده‌اند و گفت و گو کرده‌اند و حتی بعضی از آن‌ها را مورد استفاده قرار داده‌اند اما همچنان در ماهیت استراتژی قدیمی‌شان مانده‌اند. رویکرد‌های سنتی هم اکنون مهجور هستند عقیده و علم صد ساله بازاریابی منسوخ شده و به آخر رسیده است.

به عنوان بازاریاب ما می‌دانیم که روش‌های قدیمی کارآیی ندارند و می‌دانیم چرا اینگونه است زیرا مصرف‌کننده بیش از این‌ها مشغله دارد که به آگهی و تبلیغات توجه کند و همچنین از پیدا کردن کالایی که بتواند مشکلش را حل کند مستاصل است.

اغلب شرکت‌ها به جای پذیرش اینکه روش‌های قدیمی در حال زوال هستند با تولید محصولی برای بازاریابی، این تکنیک‌های جدید به اثبات رسیده را به عنوان سبکی که ارزش بازبینی دارند تلقی می‌کنند اما عقیده دارند که این تکنیک‌ها ارزش اینکه بتوانند به عنوان مرکز و هدف راهبرد‌ها به کار بروند را ندارند.

مشخصات کتاب گاو بنفش

مشخصات
نویسنده ست گادین
مترجم مهرداد یوسفی
ناشر نیک فرجام
شابک 978-622-6395-32-8
موضوع روانشناسی، موفقیت، کسب و کار، بازاریابی
قطع رقعی
نوع جلد شومیز
گروه سنی بزرگسال
تعداد صفحه 160
سایر توضیحات چاپ شده با کاغذ بالک فونت درشت و خوانا

نظرات کتاب گاو بنفش

  • احسان حسنی احسان حسنی

    اگه هیچ کاری در طول روز انجام نمیدی هم اینو بخون چون باعث میشه بهتر هیچ کاری انجام ندی دیگه بهتر از نمیتونستم تاثیرش رو کسب و کارو بگم

  • حسن معتمد حسن معتمد

    بنظرم بهترین قسمت کتاب همون جلد کتاب باشه.از لحاظ ترجمه و رعایت قواعد دستور زبان فارسی و رسایی جملات میشه ایراد گرفت و بنظر میرسه ویراستاری انجام نشده. این کتاب همانطور که خود نویسنده اش اعلام کرده هیچگونه آموزش و برنامه ای برای تبدیل شدن به گاو بنفش ارائه نمیده و بلکه فرایند رو توضیح میده. به اعتقاد بنده کتابهای خیلی بهتری در زمینه بازاریابی هست که میشه خوند.

  • کاربر کاربر

    خیلی کتاب خوبیه حتما بخونید

  • آمیار عبدالهی آمیار عبدالهی

    واقعا کتاب خوبیه.

  • رضا طاهری رضا طاهری

    پیشنهاد میکنم ، کتاب خوبیه ، خیلی از اساتید کسب و کار ازین کتاب تدریس میکنن ، در ضمن از بابت تخفیفات کتاب بسیار متشکرم کتاب بخونین

  • محمد  نوروزی محمد نوروزی

    متن کتاب عالی و جنس رویه جلد و برگه خوب و کتاب سبک است به نظر میاد چسب کتاب ضعیف باشد فعلا که مشکلی پیش نیامده

  • فاطمه  نوروزی فاطمه نوروزی

    هرچی کتاب بخونین، همونقدرم شخصیتتون میره بالا، حتما سفارشش بدین،راه های گوناگونی داره برای متمایز بودن و ذهن خلاق

  • شیوا دوستی شیوا دوستی

    جنس جلدش و کاغذهاش عالیه و سالم به دستم رسید

  • سیما ملکی سیما ملکی

    بنظرم لازمه همه این کتاب رو بخوانند ، با این قیمت دیگه پول پفک هم نیست ......

  • Alireza N Alireza N

    سعی کنید تو تخفیف های تهیه کنید.

  • محسن رجبی محسن رجبی

    عالی بود عالی،امیدوارم فرهنگ کتابخوانی در کشورمان فراگیر بشه

  • کاربر کاربر

    ترجمه این کتاب واقعا ضعیفه

  • نادر محبی نادر محبی

    باتوجه به متن روی جلد کتاب رو خریدم ولی وقتی خوندم اصلا بدرد نمیخورد کلا مثال اشخاصه و هیچ راهکاری نمیده

  • علیرضا علی یاری علیرضا علی یاری

    ترجمه بی سر و ته محتوی فوق العاده ضعیف به نظر من محتوی این کتاب ابدا تو ایران کارایی نداره

  • امیرحسین میرزائی امیرحسین میرزائی

    کتاب خوبیه اما این ترجمه به نظرم افتضاح بود

  • کاربر کاربر

    به نظرم پیامی که به خواننده میده در حد همون عنوان کتاب هست ، در هر کسب و کاری خاص باشید موفق میشید ، نیاز به تبلیغات نیست ، خاص بودن باعث میشه که کارتون خودش براتون تبلیغ کنه ، کل کتاب همین بود 😁

  • عکس خوانده نمی‌شود

    خرید کتاب گاو بنفش